Ändrad matchtid för sista hemmamatchen
Dalhem IF - Sätra SK kommer att spelas lördag 22 september kl. 16.30.
Dam
19 sep 2007
0kommentarer
SERIESEGER
Nu är seriesegern helt klar. Seger i dagens match med 2-1 mot Stuvsta efter mål av Helena Nirs och Linda Åberg-Mattsson. Drömstart med 1-0 redan i 2:a minuten när Helena Nirs dunkar upp bollen i nättaket på en hörna som Jenny Lööf hade slagit. Därefter är matchen väldigt lik vårens möte med Stuvsta. Det är mycket kamp och vilja, men mindre skönspel. Vi går dock till halvtidsvila med en känsla av att det ska gå vägen. I andra halvlek börjar Suvsta klart bäst. De är klart hetare i inledningen och pressar oss till misstag. Vi reder ut den värsta anstormningen och i den 54:e minuten gör vi ett riktigt klassmål via uppspel på högerkanten som avslutas med ett snyggt växelspel mellan Mikaela Hansson-Leveau och Linda Åberg-Mattsson, där Linda slår in 2-0 i friläge. Vi stärks av målet och känns som det bättre laget fram till den 69:e minuten då Stuvsta gör en fin spelvändning som ställer Sofia Granberg helt fri. hon gör inga misstag och helt plötsligt är det 2-1. Då blir vi plötsligt väldigt försiktiga och Stuvsta tar över matchen. De har flera bra chanser, men vi lyckas freda målet. Matchen slutar 2-1 och vi har tagit 15:e raka segern. Stuvsta är en svår motståndare för oss. De liknar vårt lag med bra organisation och en härlig moral med fysiska och rutinerade spelare. Vi har dock lite mer spets i vårt lag och därför kunde vi vinna båda matcherna. Stuvsta blev också väldigt frustrerade över att domaren blåste för ganska många knuffar i ryggen (kunde varit ännu fler frisparkar) till skillnad från de flesta domarna i denna serie. Det är dock ingen ny regel och det gäller för spelarna att känna av vilken nivå domaren lägger matchen på. Härligt tjejer! Claes Pettersson
Dam
8 sep 2007
0kommentarer
Seger mot Haninge
Haninge DFF - Dalhem IF 2-4 (1-2) 1-0 (7) 1-1 (24) Rebecca Martis 1-2 (32) Rebecca Martis 1-3 (48) Mikaela Hansson-Leveau 2-3 (54) 2-4 (58) Helena Nirs I den här matchen hände det något så konstigt som att ett lag med 13 raka segrar går ut och är rejält nervösa, trots 9-1 i förra mötet och datumet 1/9. Detta fenomen kommer av att vi vunnit så lätt i de tidigare matcherna, så att Haninge (som vunnit alla matcher under hösten) byggts upp som ett monster i våra huvuden. Haninge är ruskigt taggat och spelar mycket aggressivt. De satsar allt i varje närkamp, även de gånger bollen spelats därifrån och vi blir ännu lite mer nervösa. De stressar oss i inledningen och gör 1-0 i den sjunde minuten. Då ser det inte alls bra ut. Den värsta anstormningen kommer dock av sig efter 10-15 minuter och vi jämnar ut spelet utan att spela särskilt bra. I den 24:e minuten kvitterar Rebecca Martis när hon nicktouchar en frispark från Jenny Lööf. 8 minuter senare gör Rebecca 2-1 till oss och vi börjar få det lättare. Det märks att Haningespelarna vet att det är sista chansen att utmana om seriesegern. Deras dittills ganska fina spel via mittfältet ändras till många långbollar som dock ger oss en del problem i motvinden. Vi lyckas reda ut första halvleken. I andra halvlek har vi ganska bra kontroll på matchen utan att spela vackert. När vi spelar bollar på djupet så har Haninges försvar stora problem med våra forwards. Våra backar läser ofta motståndarnas långbollar och har oftast bra kontroll på motståndarnas anfallare. Mikaela Hansson-Leveau utökar vår ledning till 3-1 i 48:e minuten efter en snygg framspelning av Rebecca Martis. I den 54:e minuten blir det lite nervöst igen när Haninge reducerar till 2-3, efter slarv i vårt försvar. Fyra minuter senare blir det lugnare efter att Helena Nirs nickar in 2-4 efter hörna från Jenny Lööf. Resten av halvleken blir mållös trots några chanser för Haninge och några för oss. Skönt att vi vinner, trots att vi var tvungna att byta ut halva backlinjen från de senaste matcherna och att vi var nervösa i början. Den långa resan som började 6.20 och slutade 23.30 i Visby hamn kändes inte jobbig denna gång. Vi fick ju även rapporter om att Vendelsö hjälpte oss genom att vinna med 8-2!!!!!! mot P18. Nu är det endast Stuvsta som kan komma på samma poäng som oss. Det blir ett intressant möte på Dalhem IP på lördag. Claes Pettersson
Dam
1 sep 2007
0kommentarer
Dalhem IF - Älta IF 7-0 (4-0)
1-0 (3) Mikaela Hansson-Leveau 2-0 (12) Helena Nirs 3-0 (40) Linda Åberg-Mattsson 4-0 (45) Rebecca Martis 5-0 (58) Rebecca Martis 6-0 (68) Mikaela Hansson-Leveau 7-0 (80) Susanne Carlén Kort om matchen... En konstig match. Vi var beredda på en svår match, med tanke på att vi hade en del svårigheter att vinna bortamatchen mot Älta. Det vi fick se var en match där bollinnehavet var ganska jämnt fördelat, men det var ändå stor skillnad i kvalité. När Älta gick till anfall kom oftast bara en eller två motståndare med i anfallen och vår backlinje hade inga större svårigheter att undanröja dessa försök. När vi gick till anfall var det däremot farligt nästan varje gång. Det var härligt att se hur vi fyllde på med fem, sex och ibland sju spelare i anfallen. Flera av målen var dessutom riktigt fina mål. Det är också förståeligt att våra spelare inte tar i för fullt under hela matchen när vi kontrollerar tillställningen utan större besvär. Trots det ganska jämna bollinnehavet så kunde segern ha varit ännu större, då vi brände en hel del fina lägen. Starkt jobbat.
Dam
25 aug 2007
0kommentarer
Lysande insats gav 9-0 borta mot Segeltorps IF
Segeltorps IF - Dalhem IF 0-9 (0-2) 0-1 (17) Rebecca Martis 0-2 (23) Helena Nirs 0-3 (52) Mikaela Hansson-Leveau 0-4 (58) Jenny Lööf 0-5 (59) Rebecca Martis 0-6 (60) Annie Mårdbrink 0-7 (70) Rebecca Martis 0-8 (75) Linda Åberg-Mattsson 0-9 (82) Isabelle Hallgren En fantastiskt väl genomförd av laget. Spelet är varierat och fantasirikt. Vi vinner närkamperna. Vi vårdar bollen och vänder mot båda kanterna. Hela matchen genomförs på mycket inspirerat och inspirerande sätt. Det enda som man hade kunnat önska är att avsluten fungerat bättre. Vi kunde/borde ha gjort många fler mål på de chanser som vi radade upp. Målvkaten i Segeltorp var motståndarnas klart bästa spelare i denna match. Trots den klara segern så känns ändå Segeltorp som det bästa laget i trion Tullinge, Rönninge/Salem och Segeltorp och bör klara nytt kontrakt. Sätra vill jag inte uttala mig om då vi inte har mötts på hösten. Nu blir det tuffare framöver och nu är fokus på hemmamatchen mot Älta som gästar oss på lördag. Claes Pettersson
Dam
18 aug 2007
0kommentarer
Distriktsmästare 2007
DM-final: Klintehamn IK - Dalhem IF 1-6 (1-1) Klintehamns mål: Malin Nilsson 1. Dalhems mål: Fia-Lotta Pipping 2, Mikaela Hansson-Leveau 2, Jenny Lööf 1 och Linda Åberg-Mattsson 1. Efter en trevande första halvlek, där Klintehamn gavs en del chanser och vi inte får igång spelet, är ställningen 1-1. Vi hade dock mest bollinnehav och kände att om vi ökade vårt fokus så skulle vi vara det bättre laget. I andra halvlek tar vi över med ett bättre passningsspel och större rörlighet. Det gjorde också att målen trillade in och till slut var vi segrare med 6-1. KUL! Segern kostade tyvärr mer än den smakade, då vår lagkapten Frida Åberg-Mattsson tvingas utgå med en knäskada och Annie Mårdbrink tvingades utgå med en axelskada. Just nu kan vi bara hoppas att ingen av skadorna är allvarliga, då de utgör halva vår backlinje som har fungerat så bra i år. Grattis till Fia-Lotta Pipping som utsågs till matchens lirare efter en utmärkt insats. Hoppas att det blir vinst på lotterna. Kul att se de unga spelarna ta för sig, under sina inhopp i andra halvleken. Claes Pettersson
Dam
15 aug 2007
0kommentarer
Elva raka - kort rapport
Dalhem IF - Rönninge/Salem Fotboll 12-0 (7-0) 1-0 (3) Jenny Lööf 2-0 (14) Helena Nirs 3-0 (16) Frida Åberg-Mattsson 4-0 (18) Helena Nirs 5-0 (30) Linda Åberg-Mattsson 6-0 (32) Jenny Lööf 7-0 (38) Fia-Lotta Pipping 8-0 (59) Josefin Gjörloff 9-0 (63) Elena Herrero 10-0 (74) Linda Åberg-Mattsson 11-0 (76) Linnéa Hansson 12-0 (81) Linda Åberg-Mattsson I denna match var det en otrolig skillnad på lagen. 12-0 kunde till och med ha blivit ännu mer. Det är starkt av laget att hålla skärpan matchen igenom trots att tjejerna är så totalt överlägsna. Vi spelar varierat och med stor fantasi. När detta dessutom kryddas med en härlig inställning och skärpa blir man bara så glad. En härlig insats Claes Pettersson
Dam
11 aug 2007
0kommentarer
Visa fler nyheter