• Tre poäng och Mikaela Ekengren gjorde tre mål

    Hangvar SK - Dalhem IF 3-5 (1-1) 0-1 (9) Mikaela Ekengren ass. Emma Eldnor 1-1 (32) Josefine Stephani 2-1 (51) Ingrid Ahlqvist 2-2 (59) Mikaela Ekengren ass. Josefin Gjörloff 3-2 (66) Pauline Mårtensson 3-3 (68) Fia-Lotta Pipping utan ass. 3-4 (71) Mikaela Ekengren ass. Emma Eldnor 3-5 (80) Therese Lyander ass. Emma Eldnor Det blev en typisk match mot Hangvar med med mycket kamp, långbollar och kamp om andrabollarna. Vi startar matchen ganska bra och gör 0-1 i den 9:e minuten efter att Emma Eldnor når Mikaela Ekengren med en fin passning som Mikaela slår till direkt på och bollen sitter säkert till vänster om målvakten. Då hoppas vi att det ska bli en riktigt bra match från vår sida... Men istället börjar vi göra många felbeslut. Vi stoppar långbollar som vi skulle kunna släppa till målvakt, vi tar fel markeringar och släpper andra spelare fria och Hangvar är hetare och rättvända på andrabollarna. Vi litar inte på varandra och börjar jaga boll i klunga. Detta tillsammans med en stark medvind medför att Hangvar dominerar resten av den första halvleken. 1-1 kommer också efter missförstånd i försvaret. I den andra halvleken börjar vi spela lite bättre och på slutet tar vi över rejält. Vi lugnar ner oss något i vårt spel och börjar hitta varandra på planen. Det blir därför en kalldusch när Hangvar i den 51:a minuten tar ledningen med 2-1 efter att vi tappar markeringen. Mikaela Ekengren gör i den 59:e minuten 2-2 efter passning från Josefin Gjörloff och nu borde vi väl kunna spela ut... Men i den 66:e minuten tar Hangvar ledningen igen med 3-2. Den här gången tog det dock bara 2 minuter innan Fia-Lotta Pipping gör 3-3 efter att resolut ha vunnit bollen, avancerat några steg och skjutit en riktigt kanon i nättaket. När sedan Mikaela Ekengren gör sitt tredje mål och 3-4 bara tre minuter senare med en volleylobb på Emma Eldnors inlägg kroknar Hangvar och resten av matchen dominerar vi kraftigt. 3-5 gör Therese Lyander med en volley direkt på en hörna från Emma Eldnor. Vi gör ingen särskilt bra match, men vinner på bra kondition, bra moral (vi vänder trots två underlägen) och en del fina individuella prestationer. Nu ska vi höja oss i de 2 sista matcherna innan sommaruppehållet. Claes Pettersson Dam 24 jun 2008 0kommentarer
  • En välkommen och välförtjänt seger mot Börje

    Dalhem IF - Börje SK 3-1 (0-1) 0-1 (8) Jeanette Jansson 1-1 (52) Helena Adman ass. Annie Mårdbrink 2-1 (81) Linda Åberg-Mattsson ass. Linnéa Hansson 3-1 (90) Linda Åberg-Mattsson ass. Helena Adman Efter två tunga förluster på bortaplan, kändes det bra att vara tillbaka på hemmaplan. Vi började nog med att stå och känna oss för lite medan Börje satsade stenhårt i matchinledningen. Trots att Börje vinner de flesta närkamperna så har vi ändå två bra lägen under de första 5 minuterna. I den 8:e minuten tappar vi markeringen på Börjes duktige anfallare Jeanette Jansson (utsågs till matchens lirare i Börje) som efter ett inlägg gör 0-1. Därefter följer en period med att spelet böljar fram och tillbaka. Efter ca 20-25 minuter börjar vi ta för oss mer och trycker tillbaka Börje. Vi skapar en del fina chanser på fasta situationer, men bollen vill inte in. Börje kontrar farligt några gånger. 0-1 står sig fram till halvtidsvilan. Vi känner att vi är det bättre laget och gör inga stora ändringar. I andra halvlek pressar vi tillbaka Börje rejält och de har bara ströanfall. Ett av dessa var dock riktigt farligt och Amanda Rohnström fick göra en riktigt snygg räddning. I övrigt så var det mest spel på Börjes planhalva. Vi skapar en mängd målchanser men efter Helena Admans 1-1 i den 52:a minuten dröjer det länge innan vi får hål på Börje igen. Det börjar kännas som att vi skulle få betala dyrt för den slöa starten på matchen, men i den 81:a minuten får Linnéa Hansson tag i bollen i bra läge. Vi tror att hon ska skjuta direkt, men istället håller hon i bollen och spelar den sedan till Linda Åberg-Mattsson som lägger in 2-1. I den 90:e minuten tar Helena Adman ett snabbt inkast som friställer Linda Åberg-Mattsson som säkert sätter 3-1. Linda Åberg-Mattsson utsågs till Dalhems bästa spelare efter sina två mål. Resultatet var välkommet och välförtjänt. Sista timmen har vi ett stort spelövertag och det var bara synd att inte målen kom snabbare. Nu kör vi hårt på träningarna i sommar och gör en bättre höst än den godkända våren. Claes Pettersson Dam 16 jun 2008 0kommentarer
  • Träningstiderna är uppdaterade

    Kontrollera att du har rätt utrustning samt vilket lag som ska träna. Dam 16 jun 2008 0kommentarer
  • B-laget vann utan att glänsa mot VSB

    VSB FF - Dalhem IF B 0-3 (0-2) 0-1 (20) Sofie Solfeldt ass. Therese Lyander 0-2 (30) Helena Adman ass. Isabelle Hallgren 0-3 (88) Hilda Gustafsson utan ass. Det var riktigt varmt hela dagen och det märktes för tempot var lågt. Planen var torr och ojämn och bjöd inte in till något skönspel. VSB parkerade sitt lag runt eget straffområde och nästan hela matchen spelades med 21 spelare på VSB:s planhalva. Det blev därför trångt och när planen inte inbjöd till snabba passningskombinationer så blev det svårt att göra mer än 3-0 trots det massiva spelövertaget. Vi gör dock vad som krävs och tar 3-poängaren. Nu blir det uppehåll till den 23:e juni då vi möter Hangvar borta. Claes Pettersson Dam 14 jun 2008 0kommentarer
  • Jobbig förlust mot serieledarna

    Gamla Upsala SK - Dalhem IF 7-3 (3-0) 1-0 (15) Annika Högberg 2-0 (17) Caroline Lundberg 3-0 (38) Caroline Lundberg 3-1 (51) Mikaela Hansson Leveau 4-1 (55) Annika Högberg 5-1 (57) Annika Högberg 5-2 (65) Lina Lindgren 6-2 (73) Frida Högberg 6-3 (82) Mikaela Hansson Leveau 7-3 (84) Frida Högberg Vi startar matchen bra och har initiativet för 12-13 minuterna och skapar bland annat ett friläge, där skottet går mitt på målvakten. I 15:e minuten får GUSK ett friläge som Amanda gör en kanonräddning på, men vi tvekar när vi ska rensa bort bollen och Annika Högberg slänger sig fram och stöter in första målet. Två minuter senare tillåter vi Caroline Lundberg att nicka in 2-0 i ett ganska ostört läge. Då är det ganska resignerat från vår sida. Vi kommer igen lite grann och kämpar oss till en straff i den 32:a minuten. Det här var tyvärr en sån dag när Jenny missar straffen. I den 38:e minuten gör vi självmål och därefter är det stort övertag för GUSK resten av halvleken. I halvtid byter vi till 3-4-3 och vi gör 1-3 redan i 51:e minuten genom Mikaela Hansson Leveau. Det är ett snyggt mål där Helena vinner boll mitt på offensiv planhalva och spelar fram till Lina som frispelar Mikaela HL. Då hoppas man på en kraftig forcering från vår sida, men det blir istället GUSK som gör 4-1 och 5-1. Lina reducerar till 5-2 efter att målvakten kastat ett utkast rakt på henne. Chanserna byts sedan friskt resten av matchen och det blir 6-2 och sedan gör Miakela HL 6-3 efter pass från Mikaela Ekengren. På slutet blir det 7-3 och vi kan bara konstatera att idag var det främst ork och fokus som skiljde lagen åt. Claes Pettersson Dam 7 jun 2008 0kommentarer
  • En särskild dag för 5 av våra spelare

    Idag lyfter vi på hatten och gratulerar fem spelare till att ha tagit studenten. Ett fyrfaldigt leve för: Josefin Gjörloff Emelie Andersson Daniella Glifberg Isabelle Hallgren Wenke Lindvall Grattis från hela truppen! Dam 5 jun 2008 0kommentarer
  • En bra division 4-match, och fortfarande obesegrade

    Dalhem IF B - P18 IK B 3-3 (1-2) 0-1 (22) Agnes Aldrin 0-2 (37) Clara Markstedt 1-2 (43) Daniella Glifberg ass. Mikaela Ekengren 1-3 (51) Erica Henriksson 2-3 (68) Sofie Solfeldt ass. Isabelle Hallgren 3-3 (77) Helena Adman ass. Emelie Andersson Inför denna match var det lite svårt att få ihop ett slagkraftigt lag. Av spelarna som normalt spelar i b-laget saknades en spelare på skolresa, en spelare med kraftig stukning. På detta hade vi 3 spelare som inte kunde träna dagen före match p.g.a. förkylningar. En spelare var precis tillbaka efter en jobbig förkylning. De två som missat a-lagsmatchen var borta, en sjuk och en på a-lagsträning. Vi började matchen med 3 spelare från juniorlaget på bänken och 3 spelare på planen som kanske inte skulle orka. P18 kommer med ett riktigt starkt lag som toppades av Clara Markstedts återkomst på de gotländska fotbollsplanerna. Clara var i mitt tycke P18:s klart bästa spelare förra våren innan hon åkte till USA för att plugga ett år. I en division 4-match är hon självklart dominerande och är bästa spelare i P18. Hon är nog med a-laget redan kommande helg. Kul att få se henne spela fotboll igen. P18 börjar också matchen bäst och är det bättre laget under första halvlek. De har det mesta av spelet och vi får inrikta oss på försvarsspel och kontringar. 0-1 gör Agnes Aldrin i den 22:e minuten på nick efter ett fint inlägg från Clara. 0-2 gör Clara själv i den 37:e minuten. Vi kommer dock fram till en del avslutslägen men skotten går mest utanför eller mitt på målvakten. Vi tvingas byta friskt under matchen, då de förkylda spelarna inte riktigt orkar. I 43:e minuten reducerar Daniella Glifberg efter att styrt in en låg hörna från Mikaela Ekengren. I halvtid bestämmer vi att vi ska gå över till 3-4-3 om vi inte lyckas komma in i matchen bättre. P18 gör 1-3 genom Erica Henriksson i den 51:e minuten. Då ändrar vi taktik. Direkt börjar vi vinna boll högre upp i planen och kan skapa tryck mot P18-målet. Vi reducerar i den 68:e minuten, när Sofie Solfeldt med vänstern stöter in en lång frispark från Isabelle Hallgren. Vi fortsätter att trycka på och skapar bra (friläge) och halvbra målchanser innan 3-3 kommer i den 77:e minuten. Det är Emelie Andersson som slår en lång boll över motståndarnas backlinje, till Helena Adman som springer perfekt och sedan behärskat slår bollen i en hög båge över målvakten. Ett rättvist resultat, då P18 är det bättrelaget i första halvlek och vi är det bättre laget i andra halvlek. Man blir så glad av den moral som finns i det här gänget. Tack vare upphämtningen är vi fortfarande obesegrade denna säsong. Säsongerna 2006-2008 har vi inte förlorat någon match på hemmaplan. Härligt tjejer! Claes Pettersson Jag sitter på båten och har en del extratid, så här kommer en del personliga omdömen. Juniorerna Michaela Olofsson (spelade inner- och yttermittfältare under drygt halva matchen) och My Ahlström (spelade drygt halva matchen i backlinjen) gjorde sina första, men definitivt inte sista, matcher i seniorfotbollen för säsongen. Den tredje junioren Karolina Lyngstad gjorde sin tredje match för året och fick agera hjälpgumma med inhopp där det behövdes. Riktigt starka insatser av alla tre med lite extra plus för debutanterna. Lagkapten Emelie Andersson ville egentligen byta i halvtid, då hon kände sig orkeslös p.g.a. förkylning, men spelar riktigt bra hela matchen. Daniella Glifberg taktiska förslag i halvtid och hårda arbete mot Clara i andra halvlek. Helena Admans kämpande till boll följt av kyla och spelsinne med boll. Hilda Gustafssons oerhörda slit för att vinna boll och säkra spel med boll. Sofie Solfeldts oerhörda arbetsinsats som kröntes med ett mål även i denna match. Övriga gör det riktigt bra och förtjänar också omnämnanden, men nu hinner jag inte mer för batteriet i datorn är snart slut. Dam 3 jun 2008 0kommentarer
  • Visa fler nyheter